Meet Me In The Bathroom

Emma Thimgren 15:00 7 Apr 2023

Meet Me In The Bathroom är filmatiseringen av den ikoniska boken med samma namn skriven av musikjournalisten Lizzy Goodman. Titeln är tagen från The Strokes låt och berättelsen följer början av 2000-talets musikscen i New York. Mitt i kölvattnet av 11 september-attentaten, men också strax innan musikindustrin skulle förändras för evigt med internet, fildelning och strömmad musik. Då startade band som The Strokes, Moldy Peaches, Yeah Yeah Yeahs, LCD Soundsystem och Interpol, som är fokuset i dokumentären. Utöver det nämns en handfull band flyktigt, men det huvudsakliga fokuset ligger på The Strokes. Så pass mycket att det mer är något annat känns som ett kärleksbrev till bandet och Julian Casablancas.

Arbetet med dokumentären började efter att boken släpptes 2017 och innebar en oändlig skattjakt. Will Lovelace och Dylan Southern lyckades få fram filmat material från artisterna själva och eftersökte resten på internet från fans. Resultatet är dryga två timmar av material a la hemmavideos som aldrig tidigare visats, kombinerat med intervjumaterial från samma tid som får agera berättarröst.

Huruvida dokumentären har något att erbjuda beror på om man ska se glaset halvfullt eller halvtomt. Visst är det fascinerande att se Julian Casablancas pojkaktiga framtoning, på randen till ett enormt genombrott men ännu naivt ovetandes. Eller Karen Os försiktiga första steg mot att etablera sin rockstjärnepersona. Att Lovelace och Southern överhuvudtaget har lyckats karva ut ett narrativ att fragmentariska pusselbitar är imponerande. Men det är lika förväntat att resultatet blir både splittrat, stökigt och ytligt. För att sy ihop det tydligare till en råd tråd hade nutida intervjuer behövts.

Att The Strokes tar så tydligt fokus gör också att det känns som en dokumentär om dem med gästande bikaraktärer. Det kvinnliga perspektivet som Karen O och Kimya Dawson står för får en väldigt begränsad plats, men är det som ger en bredare blick över musikscenens villkor. Där fanns det mer att säga och det är synd att den platsen inte ges.

Dokumentären når inte förbi en ytlig ögonblicksbild över en historisk tid, den lyckas tyvärr inte fullt ut frammana periodens skitiga glamour.

Meet Me In The Bathroom finns nu att hyra på SF anytime och Viaplay.