Malcolm & Marie

Nora Makander 09:00 4 Feb 2021

Malcolm (John David Washington) är en självcentrerad filmregissör som under premiärvisningen av sin film tackar alla inblandade, utom sin flickvän Marie (Zendaya Coleman). När paret kommer hem för att fria framgångarna förvandlas deras festkväll till en långdragen och söndertrasande konflikt som skakar om deras förhållande.

Efter att ha charmat de flesta med den utlevande ungdomsserien Euphoria, är Sam Levinson tillbaka med en mer nedtonad långfilm. Än en gång står Levinson för manus och regi, men denna gång med ett modern kammarspel i svartvitt. Rent visuellt är Malcolm & Marie en genomarbetad, men en aningen segtuggad pralin. Bombarderad av filmiska referenser till Scener ur ett äktenskap och A Marriage Story, leker den med det klassiska förhållandet mellan konstnär och musa, mellan man och kvinna.

Han är framgångsrik och välutbildad. En konstnärssjäl som inte kan erkänna att hans flickvän fungerat som inspirationskälla för hans skapande. Hon är en del av hans värld, men också en föredetta missbrukare med skådespelarambitioner i bagaget, ständigt reducerad till den roll hon tilldelats av honom. I deras stilrena hem framträder de ojämställda levnadsvillkoren. John David Washington och Zendaya Coleman imponerar i rollerna som den naiva Malcolm och den starka, men tillbakahållna Marie. Deras kemi lyfter de omständliga och tjatiga grälen till något djupare. Men trots det ambitiösa tilltaget och de imponerande prestationerna, fastnar Malcolm & Marie i sin egen trassliga historia. Texten som stundtals briljerar, blir i nästa stund platt och innehållslös. Inte ens de välpolerade scenerierna kan rädda det havererade förhållandet från dess förutbestämda färd mellan uppeldning och försoning.