Litet Land

Ronja Larsson 09:00 23 Sep 2021

Filmatiseringen av Gaël Fayes självbiografiska bok skildrar en familjs historia genom turbulenta år i ett krigshärjat Burundi, men trots viktiga ämnen och starkt berättande blir den tyvärr något platt. Den vill mer än vad den kan leverera, och det blir i mina ögon en hel del lösa fragment.

Gabriel (Djibril Vancoppenolle) växer upp under inbördeskriget med systern Ana (Dayla De Medina) och delvis båda föräldrar. Familjen har det gott ställt med flera husdjur och tjänstefolk som tar hand om både dem och familjen. När en anställd stjäl Gabriels nya cykel följer en talande sekvens i jakten på att få tillbaka den; fattigdom och korruption. Folkmord och hat mellan de olika folkgrupperna Hutuer och Tutsier fortgår medan Gabriel pallar frukt med sina kompisar. Om än ej lättsam så är lek, glädje och en genomgående medryckande inhemsk musik – som nästan krockar med vad som kokar under ytan – filmens klangbotten. Det kan te sig förmånligt utan tunga stråkar till tragiska bilder, när vi vet vad som egentligen försiggår utanför familjens staket. Dock är det kanske detta som gör att det jag berörs mest av är när den yngre systern kissar på sig? (Hon gör för övrigt en väldigt bra insats.)

Filmens styrka ligger i skildringen av barnens outtalade frågor och tolkningar av vuxenvärlden. Genom buskage, dörröppningar och mursprickor lyssnar Gabriel till de vuxnas samtal om otrohet, politik och de rasistiska kommentarerna som genomsyrar från början till slut. Tillhörighet och att hitta sin plats i de vuxnas förändrande värld. Uppfriskande är att undslippa traditionella stereotyper, dels då pappan är kärleksfull och mamman mestadels frånvarande, men framförallt att Gabriel inte förvandlas till en hämndlysten rebell – som annars vanligt i liknande filmer.

Jag vill ändå rekommendera Litet land för dess innehåll, men hade hellre sett detta i ett serieformat; med utrymme att faktiskt lära känna karaktärerna och ta del av deras öden till fullo. Nu blir det lite mycket historialektion och mindre sympati, vilket förvisso en del kan föredra.

Petit pays