Hit The Road

Poya Salari 09:38 3 Mar 2022

Som son till mästarregissören Jafar Panahi, har Panah Panahi inte endast låtits påverkas av sin pappas verk utan även en annan av de största i iransk filmhistoria i Abbas Kiarostami, som han också har haft nära koppling till. Estetiskt och tematiskt går han i sina företrädares fotspår, men lyckas samtidigt tydligt få fram sin egna identitet. Panahis debutfilm Hit The Road är ett imponerande hantverk från en regissör som är ett cinematiskt framtidshopp för sitt land och sin lidande generation.

Vi introduceras till en familj med några eller någon som ska fly från Iran, färdandes i en stadsjeep träffar vi mamma, pappa, yngre son, äldre son och hunden Jessie. Mer än så vill jag inte berätta, då Panahi belönar tittaren nästan som en egen karaktär i filmen med sitt sätt att få fram handlingen. Det är hursomhelst en fantastiskt resa vi tas på. Det är känsloladdat, hjärtekrossande, roligt och lättsamt; ofta på en och samma gång. Sättet Panahi lyckas blanda och skifta mellan dessa känslor i samma scen är inget mindre än riktigt skickligt filmskapande.

Miljöerna är en fröjd att skåda, och det ljuvliga fotot som fångar dem likaså. Minst lika vackert är filmens rollprestationer. Pantea Panahiha som mamman är filmens hjärta med sin starka och mänskliga tolkning. Hassan Madjouni spelar pappan med en härlig, komisk dos av hopplöshet och sarkasm. Amin Simiars lågmälda närvaro som den äldre sonen gör sig perfekt i en annars färgstark familj. Det är dock utan tvekan den unge sonen explosivt spelad av Rayan Sarlak som vinner filmen, med en av de bästa barnskådespelar-insatserna på länge.

Jaddeh Khaki