Halvdan Viking

Alexander Kuronen 10:00 25 Oct 2018

Den unge föräldralöse vikingen Halvdan (Vilgot Hedtjärn) ägnar dagarna åt att mobbad halta fram genom Östbyn, där han bor hos smeden Björn (den senaste i raden av jämrande Peter Haber-figurer, denna gång i järnåldersskägg). I rivaliserande Västbyn finns den kaxiga kungadottern Meia (Ellinea Siambalis) som orädd tar sig över gränsen till öst när hon känner för det. De två smygrebellerna blir vänner och skandalen i byarna är snart ett faktum.

Det känns logiskt att Sune-regissören Gustaf Åkerblom tar sig an denna filmatisering av Martin Widmarks böcker. Han tycks komma bra överens med barn, och debutanten Hedtjärn ser ut att trivas när han gör vad som kan liknas vid en mer älskvärd – om än anonym – Sune förpassad till förra millennieskiftet. Dessvärre får Åkerblom också klä skott för det som fungerar mindre bra i filmen, det vill säga manuskript och regi. Han försöker sig på ”lös och ledig” dialog som ofta ter sig stel och oinspirerad, inte minst när barn och korkade vuxna brister ut i anakronistiska svärord som ”satan” och ”jäklar”. Som åskådare önskar man nästan att någon från Hem till Midgård ska hoppa fram och tjoa det betydligt kreativare ”Balders balle!”. Inte heller fotot imponerar; trots tjusig natur och orgie i kostymer är det svårt att skilja bildberättandet från valfri semiprofessionell youtubevideo.

Jämfört med den motbjudande Sune i fjällen har Åkerblom ändå lyckats prestera en mindre dålig film denna gång, inte minst tack vare en handfull komiska inslag som faktiskt fungerar. Det gäller även de obligatoriska genusblinkningarna, som när den krigslystna hövdingen (Torkel Petterson) får avstå från plundringsresan för att hustrun (Ellen Jelinek) kräver delad vårdnad om barnen. Glädjande är också Claes Månssons insats som uppfinnaren och galenpannan Espen. I en av filmens roligare repliker konstaterar han att ”det är inte lätt att vara uppfinnare i en tid som denna när allt redan finns”. Kan det vara så att Åkerblom känner detsamma i sin roll som filmskapare? Förmodligen inte, men låt oss ändå hoppas på lite högre ambitionsnivå till nästa gång.