Godzilla vs Kong

Daniel Hånberg Alonso 16:41 27 May 2021

Varning: Denna recension är skriven av någon som besökt en biograf för första gången på åtta månader (OMG!) samt har sett över tjugo Godzilla-filmer under sin livstid #fanboy

Så var det äntligen dags för de två legendariska filmikonerna att gnabbas på duken. Godzilla vs Kong handlar om en kärnkraftsprutande reptil och en deffad apa som vill bevisa vem som är mest alfahane. Det är inte första gången titanerna (som de kallas i filmen) går en match tête-à-tête. Japanska Toho filmade deras slagsmål redan 1962. Det här emellertid ingen remake utan den fjärde delen i filmbolaget Legendarys så kallade MonsterVerse.

Undrar ni vad filmen handlar om så måste ni ha missat att läsa stycket ovan, för det är vad som går att hitta i manus. Visst finns det mänskliga karaktärer med också, men de är lätta att missa om du råkar blinka. Någonstans där på marken springer Millie Bobby Brown runt med en konspirationsteoretiker och Rebecca Hall dras med en tafatt Alexander Skarsgård. De finns till för att föra filmen från ett basmullrande handgemäng till ett annat.

Trots att Godzilla står först i titeln så är kaijun (läs: japanska för ”jättemonster”) mer av en bifigur. Kong är Kung i denna rulle. Inte för att det betyder minimal speltid för Japans nationalmaskot. Till skillnad från Godzilla (2014) där vi fick se kaijun i fem minuter och uppföljaren King of the Monsters, där det regnade väldigt mycket, så har regissören Adam Wingard fattat varför någon går och ser en sådan här film: för att se gigantiska varelser orsaka förödelse.

Utan tvekan är upplevelsen av filmen på en mindre skärm rätt tråkig. Om du inte dränks av Tom ”Junkie XL” Holkenborgs musik eller omedvetet vrider på huvudet för att följa Kongs knutna näves långa resa in i Godzillas njure kommer du bara märka att handlingen är lika robust som gladpack. Projicerad på en duk lika stor som en halv padelplan är där Godzilla vs Kong hör hemma och där den kan uppskattas som den monster-popcorn-rulle den är. Dessutom bjuder den på ett fan service-ögonblick som fick det att tåras lite av glädje.