Get Him to the Greek

Amat Levin 13:56 1 Jul 2010

Det är Russell Brands allmänna leverne, snarare än att han skulle vara en briljant komiker, som fascinerar. Ska man vara krass gör faktumet att han är engelsman att han får extra mycket kredd (alla vet att grovt språk låter roligare på fisförnäm brittiska) och med sin glamrocklook, sitt forna drog- och sexmissbruk och sina skandaler är han som en relik från det sena åttiotalet.

Get Him to the Greek spinner vidare på detta. Återigen spelar Brand den avdankade rockstjärnan Aldous Snow (samma karaktär som i Forgetting Sarah Marshall), som nu har en knarkrelapse och precis har släppt det anstötliga försök-till-välgörenhet-albumet African Child. För att få ordning på Snows karriär ska en jubileumskonsert anordnas och det blir den färska praktikanten Aarons (underbara Jonah Hill) uppdrag att ackompanjera honom från London till Los Angeles, via New York.
Ni vet vad ni har att vänta vid det här laget – slapstickhumor i Judd Apatow-anda där tjocka män med krulligt hår står i centrum och kvinnor får vara med på ett hörn eller bara nöja sig med att vara snygga. Fejkade trailers och musikvideor sätter inramningen, men de är för plumpa och inte lika fyndiga som i Tropic Thunder. Trots att den här genren av humor är inne på sitt sjätte år (den fick ju sitt stora genombrott med The 40 Year-Old Virgin) och börjar bli sådär jobbigt rutinmässig är Get Him to the Greek en av de bättre filmerna i ett hittills uselt filmår. Se den – inte minst för att Diddy skräller med en självdistanserad parodi på sig själv.