Free Guy

Daniel Hånberg Alonso 10:10 10 Aug 2021

Free Guy är sommarens bästa biofilm - om vi använder fluff som värderingsmått. Regissören Shawn Levy är bra på fluff. Publikfriande underhållning som är lika nyttig som den smörstänkta popcorn man nävar i sig - men också lika lättillgänglig som de hårdkokta majskornen är goda. Kul för största möjliga grupp helt enkelt, och Free Guy kan vara hans mest lyckade.

Vi får följa Guy (Ryan Reynolds), han är en NPC (Non-Player Character) i onlinespelet Free City, en tillspetsad GTA Online. Han vet bara inte om det än, utan lever sitt lyckliga men monotona liv som banktjänsteman medan bankrån, explosioner och galenskaper ständighet sker runt omkring honom. När han träffar på Millie alias MolotovGirl (Jodie Comer) så förändras allt, och han får upp ögonen till ett liv utanför rutorna.

Tyvärr kommer Ryan Reynolds för evigt ha svårt att skaka av sig sina vitsiga Van Wilder-manér (trodde ni att jag skulle skriva Deadpool?) men det går inte att motstå hans charm även denna gång. Han lyckas pejla in en fantastiskt enerverande lycksalig naivitet som nästan gör en lite avundsjuk. Guy hamnar emellertid, ironiskt nog, lite i bakgrunden. För det är Jodie Comer som äger den här filmen och briljerar i båda sina versioner – inne och utanför spelet. Tyvärr faller Taika Waititi ofta platt i sitt överspelande, han verkar inte befinna sig i samma film som de andra.

Att kalla Free Guy originell vore att sträcka sig lite väl långt (du får kramp), du kan enkelt sammanfatta storyn som The Truman Show möter Ready Player One, eller Rainer Werner Fassbinders World on a Wire omgjord för YouTube-generationen. Filmer om spel känns ofta som en attack mot spelarna själva – Gamer är exempel på detta – men trots en viss självklar klyschighet så känns aldrig Free Guy så.

Vägarna premissen kunde tagit är många och det finns säkert de som kommer bli besvikna att filmen inte är så smart som den kunde varit eller så barnförbjuden. Men det här är fluff, en genuint underhållande actionkomedi som har kul med spelkonventioner och dagens gamingkultur, alltid med hjärtat i sikte och med hela familjen i åtanke. Free Guy får dig att vilja levla upp.