Flotten

Kasia Syty 10:30 20 Sep 2018

Tänk om den mexikanska antropologen och gränslösa visionären Santiago Genovés levde nu och sökte finansiering för sin idé. Att vilja samla och filma fem män och sex kvinnor på deras resa ombord en provisorisk flotte över Atlanten för att studera våld och konflikter skulle först och främst avfärdas av säkerhetsskäl, i bästa fall köpas av TV4, redan från början döpas till Sexflotten i hopp om att locka Paradise hotel-publiken, för att till sist bli en tristare version av Robinson, utan kräldjur. Men året är 1973 och den oskuldsfulla världen har inte hört talas om dokusåpor än.

Fyrtio år senare råkar ett nördigt underbarn till regissör, Marcus Lindeen, läsa om det sociala experimentet Acali och häpna över hur i hela friden ett av världshistoriens mest spektakulära och omstridda vetenskapsexperiment kan vara så okänt. I dokumentären Flotten ger han den internationella besättningen med den svenska (!) kaptenen Maria Björnstam i spetsen chansen att berätta om hur allt egentligen gick till ombord på Acali. De får konfrontera den hårt kritiserade, nyligen avlidne Genovés genom att bland annat bemöta citat från den bok han gav ut 1980 om resan, som han också själv följde med på. Och som om detta inte vore nog, flyttas alla dessutom tillbaka till flotten, nu återuppbyggd i studion, där en underlig kollektiv traumabearbetningsprocess, inkännande fångad av fotografen Måns Månsson, påbörjas.

Inte så konstigt att Flotten fick casha in stödet och CPH:dox priset för bästa dokumentär då den likt Malik Bendjellouls gripande story om doldisen Rodriguez initialt framkallar den där känslan av måttlig nyfikenhet, till och med misstänksamhet och misstro, vilka under filmens gång allteftersom upplöses i intet. Misstron är också flitigt använd av Lindeen för att åstadkomma en icke dömande berättarblick som på ett skönt sätt vägrar att leverera självklara sanningar. Resultatet blir ett oändligt fyrverkeri av känslor, levande mångfasetterade personporträtt och en riktigt flott film.