Fast & Furious 7

Amat Levin 12:01 2 Apr 2015

Vid det här laget har Fast & Furious-franchisen utvecklats till en samling fantastiska stuntscener som hålls samman av en allt tunnare tråd av framkrystad handling. Otippat nog är det helt rätt riktning. För det som får salongen att vara fullsatt, och som kommer att fylla biograferna under den ofrånkomliga åttonde delen, är tittarnas nyfikenhet på om filmskaparna kan toppa de actionscener som för längesen klev in i absurditetens dimension.

Detta vittnar ännu en gång om att Fast & Furious-serien vet vad den är och besitter en förvånansvärd stor dos av självdistans. Den vet att den ska leverera filmvärldens mest överdrivna sekvenser och ett par frammumlande Vin Diesel-repliker om vikten av familj och lojalitet. Mer vill antagligen inte publiken ha. Ingen går och ser Fast & Furious 7 och hoppas på mer seriös dialog eller en djupdykning i vad som fick The Rocks karaktär att maniskt varva gymmet med att jaga skurkar.

Om Fast & Furious 7 är framåtskridande i sina actionscener och sin mångfald, är den hopplöst föråldrad i sin gubbsjukhet. Att inzoomade (och malplacerade) rumpor ackompanjerade av reggaeton kläms in mellan biljakterna och skottlossningarna hade känts unket redan på nittiotalet, 2015 är det uppriktigt pinsamt. Det, tillsammans med en plågsamt uppenbar produktplacering och ett par hål i handlingen som till och med den mest välvillige har svårt att bortse ifrån, sänker betyget och gör det till en sämre film än de två föregående delarna. Men i majoriteten av de nästan två och en halv timmarna lyckas den ändå vara underhållande och slutets hyllning till Paul Walker är fin.