Ennio: The Maestro

Isabella Kubitsky Torninger 09:00 3 Mar 2022

Syftet är solklart: Ennio Morricone är ett enigma och ett musikaliskt geni som förnyade filmmusiken. Dokumentären Ennio: The Maestro är en ambitiös exposé över Ennios resa från trumpetare till klassiskt skolad kompositör och lärling till Petrassi, till grundare av avantgarde-gruppen Gruppo di Improvvisazione Nuova Consonanza – ett nyskapande kluster som lekte med ljud så att instrumenten ljöd på alla andra sätt än de ”skulle” – till att bana väg för filmmusiken som konstform.

Regissören Giuseppe Tornatore, vars succéfilm Cinema Paradiso (1988) har mycket att tacka Ennios musik, varvar arkivmaterial med talking heads-intervjuer med branschmän(niskor) som bekräftar varandras bild av Ennio, denna mystiska paradox, som är nyskapande, blyg, allvarlig, orubblig i sina musikaliska beslut och extremt produktiv.

Behållningen finns i de detaljer som sägs i förbifarten, mellan de större anekdoterna. Hur Ennio arbetar med ljud. Var han finner inspiration. Hur han ser ljud, synestesi-style, och kunde ställa sig vid ett piano, titta på tangenterna och sedan skriva ner noterna i ett partitur. Hur ett musikperformance i Florens, där en ”scenarbetare” skapade ljud genom att trycka på en gammal trästege, inspirerade Ennio till en musikalisk fras i en vilda västernrulle – en genre som fick nytt syre tack vare hans musik.

När föremålet för dokumentären är intressant är det lätt att förlåta brister i utförandet. Men trots en spännande person blir Ennio lång trailer. En 150 minuter lång reklampelare för Maestro M som blir alltför onyanserad för att engagera. Här och där dyker personen bakom musikmaskinen fram, bland annat när Ennio beskriver hur trumpeten länge var stigmatiserad eftersom den var så starkt kopplad till hans brödfödedagar. Eller hur hans vilja att besegra skulden över att ha övergett Petrassis musiklära för filmmusiken som jämfört med den klassiska skolan är ”ren prostitution”, blev en motor som gjorde att han fortsatte att sudda ut gränser.