Chappie

Lina Arvidsson 09:35 5 Mar 2015

I en inte alltför avlägsen framtid satsar Johannesburgs poliskår på en armé av robotar som skjuter först och frågar sen. Regissören Neill Blomkamp har tidigare överraskat med skitiga framtidsrullen District 9 och satte då en hoppingivande ton för mer kreativ science fiction utan skinande CGI-effekter och hafsverk till storys från exempelvis Hollywood (ja, jag tittar på dig, Prometheus). Här bjuder han på något i samma stil, men ändå helt nytt.

Företaget Tetravaal, med Sigourney Weaver som nedtonad VD, tjänar storkovan på sina robotar, staden är säkrare än någonsin och allmänheten jublar. Men två personer är inte nöjda. Vincent Moore (Hugh Jackman), vars superrobot-projekt ingen har behov av längre, och Deon Wilson (Dev Patel) som vill skapa en riktig artificiell intelligens men inte får gehör för sin idé. Deon går emot allt förnuft och testkör sin nya artificiella intelligens på egen hand, men därefter går inget som någon tänkt sig. Faktiskt ingen, för här slutar filmen vara förutsägbar och istället för en ondskefull robot som blir självmedveten får vi stifta bekantskap med Chappie (spelad av Sharlto Copley från District 9) som likt ett barn måste lära sig allt från början. Frågan är bara vilka förebilder Chappie kommer att ta efter när de desperata gangstrarna Ninja och Yo-Landi (spelade av Ninja och Yolandi från sydafrikanska rapgruppen Die Antwoord) tar över hans uppfostran.

Ingenting med den här filmen borde fungera. Inte de fula frisyrerna (stackars Hugh Jackman), inte de kletiga kärleksbetygelserna och framförallt inte de smått osannolika programmeringsscenerna. Men det gör de. Efter en skapligt seg start som känns väldigt bekant går filmen sin egen väg och får de logiska ändarna att mötas. Chappie lyckas med konststycket att balansera mellan gulligt och superbrutalt utan att tappa trovärdighet. Till slut kan jag slappna av och sluta vänta på att filmen ska krascha och upplösas i ett moln av logik och istället bara njuta av en stökig, fulsnygg och skapligt oförutsägbar sci-fi-saga. Att Blomkamp ska göra nästa Alien-film känns vid det här laget väldigt tryggt.