Battleship

Quetzala Blanco 15:52 10 May 2012

Battleship är lång. Herregud så lång den är. Filmens längd får De sju samurajerna att framstå som ett inslag i Anslagstavlan. Det tar i princip aldrig slut.

Battleship var inte direkt billig att göra heller. 200 miljoner dollar kostade den visst. Jag kan inte ens översätta det till svensk valuta, men ni hör ju att det är mycket. En dyr och ovärdigt lång film med B-skådisar och en helt overklig story – Skarsgård kör ett stort otympligt skepp.

Till en början är allt frid och fröjd till havs. Men sedan stöter Skarsgård och hans sidekick Rihanna på några elaka aliens. Det blir kaos. Hela världen är plötligt indragen. Slut på storyn. Musklerna bakom filmen till trots – resultatet är inget annat än billigt och desperat. Dessutom med en "komeditwist", eller snarare buskiskänsla. Det är fruktansvärt ska ni veta. Battleship är filmvärldens motsvarighet till nyrika ryssar som badar i flos. Battleship är ungefär lika (o)smakfull som marmordetaljer i en mexitegelvilla, vaskad champagne, röd sportbil och fjorrar på tennisveckan i Båstad. Det är så mycket specialeffekter och kraschade höghus, brinnande infrastruktur, jättevågor och flygande supertöntiga eldkulor att det till slut känns som en helt animerad film.

Men skådisarna kämpar på. Alexander Skarsgård bossar runt, Rihanna är faktiskt rent ut sagt cool och Liam Neesons mat måste väl också stå på bordet. Jag skulle nästan drista mig till att säga att Skarsgård och Rihanna gör en hjälteinsats i och med att filmen (om vi ska kalla detta spektakel för film överhuvudtaget) helt verkar sakna manus. Kanske fick skådisarna bara en sådan liten infobroschyr från spelet Battleship och så var det bra med det? För det är ju också helt uppåt väggarna att filmen i princip är baserad på ett spel som är typ Fia med knuff? Trots att det är actiontätt är det som att titta på, eller befinna sig mitt i ett rohypnolrus. Det är bara oerhört tröttsamt och så pass segt att jag inte kan sluta vrida mig i biostolen av rastlöshet. Alla fightar helt ostrukturerat med fula aliens som har pipskägg och ödleögon. Det är segt och tjatigt och barnsligt och man bryr sig till slut inte överhuvudtaget. Jag driver inte när jag säger att Battleship utan tvekan är en av de sämsta filmer jag någonsin har sett. Den ser ut som en kalkon, den går som en kalkon, men den heter Battleship. Se den inte, så länge du inte lider av en dödslängtan och vill dö av tristess.