Möt Wet Whistle Brewery

Jakob Romin 14:10 4 Feb 2019

I Mölnlycke ligger Wet Whistle Brewery som har en enkel och tydlig plan: schysst, cleant och klassiskt. Vi tog ett snack med  en av bryggeriets grundare, Pontus Henningson. 

Det började för drygt två år sedan i ett garage i mindre skala än önskat. Men nu ljusnar framtiden för Wet Whistle Brewery som köpt nya bryggverk och kan brygga i större skala. Dessutom kommer de till Nöjesguidens Ölmässa i Göteborg den 16 februari. 

Vilka är ni som ligger bakom Wet Whistle Brewery? 
– Vi är fyra stycken. Det är jag, Juha Rosenström, Ola Ljungkrona och Peter Edlund. Vi kompletterar varandra bra. Två 50-åriga ingenjörer och två galna entreprenörer. 

Hur kom det sig att ni började brygga öl? 
– Jag kom till den åldern (50 år) när jag började tänka ”vad ska jag göra när jag blir stor?” Så tyckte jag bryggande var kul och ville göra något kreativt och då jag bestämde mig för att satsa helhjärtat på det. De andra har fortfarande deltidsjobb. 

Känner du nu att det var rätt att satsa? 
– Ja, jag trivs bra. Det är en tuff bransch med stor konkurrens och inte särskilt lukrativ, men samtidigt är det en väldigt trevlig bransch. Alla är kompisar och hjälper varandra. Just stämningen i branschen var något som gjorde att jag vågade ta steget. 

Vad utmärker Wet Whistle Brewery? 
– Vi vill ha det schysst och cleant. Vi gör bara öl med klassiska stilar. Vi har en APA, IPA, Stout och Ale. 

Vad händer framöver? 
– Vi har precis släppt femte ölen nu, en Tysk Ale som vi döpt till Delicate & Noble. En lätt och ljus ale som faktiskt fick bra gensvar på Öl och Whiskymässan. Sedan planerar vi en modern lager och även en folköl samt en bitter. Nu har vi också köpt nya bryggverk och tankar så vi kan brygga i större mängder. 

Biljetter till ölmässan i Göteborg hittar du här!

Stad: 
Kategori: 
Se alla artiklar om: 

Fler artiklar

Påskrea på Ölmässa

Ni har väl hört talas om Nöjesguidens ölmässa? Nu har ni chansen att lägga två biljetter i påskägget, till priset av en. Till och med annandag påsk gäller kampanjen, som drar av 50% automatiskt när två biljetter ligger i varukorgen. Samma fenomen uppträder givetvis ifall ni skulle råka köpa 4 eller 6 biljetter. Trevligt!*

Köp biljetter här.

 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Nöjesguidens nyhetsbrev


 

Missa inga nyheter! Missa inga fester!
Anmäl dig idag!